Sunday 15 April 2012

Cerita 3 minggu lalu.. Part II

26 Mac 2012 -- seawal 9.30am, doktor datang.. Check bukaan, masih 1cm.. Apahal ntah, dari semalam tak bukak2 pun! Bosan dah ni... 

So apa doktor buat? Dia induce, katanya untuk cepatkan bukaan..

Saya cakap kat dia, jadi ke? Sebab saya dah ada pengalaman dulu masa nak lahirkan Zarra, induce jugak tp sampai 24jam tak bukak banyak pun, sakit je lebih.. Doktor kata dia bagi 6 jam, kalau menjadi, rahim akan dilate dalam masa 6 jam tu. Kalau tak dilate jugak, kita buat cara lain... Adoi, boleh main eksperimen pulak time2 ni.. So saya relakan diri diinduce, dan bersedia juga untuk sakit!

6 jam berlalu.. Sakit tak? Tak sangat pun! Doktor pun datang dalam pukul 5pm.. Dia check bukaan.. Keputusannya? 1cm jugak! Damn!! Kan udah ku bilang, mcm sama je kes masa bersalinkan Zarra dulu..

Me: So mcm mana doktor?
Doc: Progress dilate awak sangat slow... Kalau nak induce lagi sekali, tak boleh buat hari ni, kena buat esok sebab awak ada ceaser scar yang lama.. 
Me: Doktor yakin ke kalau induce lagi sekali esok dia akan bukak? Nanti jadi mcm dulu doktor, sakit je lebih, bukak tak pun!
Doktor: Tu saya tak boleh jamin.. Saya cadangkan kalau awak tak yakin, kita ceaser je malam ni...
Me: Uuurrrmmm ceaser lagi? (Saya tengok Hubby, Hubby angguk..)

Uuuuwwaaa macam nak nangis!!!

Sudahnya keputusan dibuat, c-sect kul 10 malam, sebab saya ada minum air kul 4pm tadi, so kena puasa 6 jam. Doktor kata kalau saya tak minum air kul 4pm tadi, petang tu jugak dah bole ceaser... Takpela doktor, lambat ke cepat ke saya berserah je! 

Dalam hati mcm nak menangis kuat2! Terus tak bercakap dengan Hubby walaupun Hubby pujuk everything will be fine! Giler ke apa, takkan nak happy lak bila tau perut nak kena potong malam nanti.. Dah tu potong tempat yang sama lak tu!!

10 malam dinanti... Sementara tu sembang2 dengan Hubby & Tina (my bff) yg setia menemaniku & curi2 menunggu..hahaha (dah lepas waktu melawat tak boleh lebih seorang teman kat wad). Sembang dalam keadaan sakit, sebab ubat induce dah 'jalan'..

10.30 malam, nurse datang! Masanya telah tiba! Naik atas stretcher, dan berserah je! Perasaan masa tu? Rasa macam nak kena cabut nyawa! Takut sgt! Dalam hati tak berhenti2 mengucap, selawat, baca la segala apa yang terlintas.. Selebihnya hanya berserah moga saya dan bayi akan selamat...


 Dari wad ke operation theatre..

Ku serahkan diri pada barisan doktor pakar, nurse2 pakar, maka bermula lah sessi pembedahan yang memakan masa hampir 1 jam (ke lebih?). Bermula dari bius saraf di bahagian belakang, lepas tu cucuk masukkan jarum & air di belakang tapak tangan kiri, tangan kanan dipasang mesin tekanan darah, kaki dah mula kebas & berat, topeng oksigen diletakkan ke hidung, kain penghadang antara muka dan badan dinaikkan (saya tak nampak la apa diorang buat kat bawah tu, tapi semuanya boleh didengar dengan jelas!), dan lepas tu doktor pun mulakan tugasnya.. 

Tak lama, lebih kurang 15 minit lepas badan digegar2, ditolak2, tiba2 dengar bunyi baby menangis! Masa tu saya rasa sayu & sedih sangat, tapi air mata tak boleh nak keluar, lebih pada rasa lega sebab saya dah tau yang baby saya selamat. Diorang tak tunjuk baby tu terus, dia dibersihkan dulu sambil membiarkan Mummynya mendengar tangisannya yang tak berhenti! Subhanallah..

Baby dah selamat! Mummynya, belum selesai lagi.. Proses jahit menjahit pulak, siap saya dengar bunyi mcm bunyi vakum, mcm bunyi stapler, bunyi pisau gunting berlaga2 segala, maka selesai segalanya dan saya dihantar ke wad dalam pukul 1.30am..

Selamat segalanya.. Rasa lapar (sebab puasa dari jam 4 petang), tapi dilarang makan/minum sampai esok! Lepas tu rasa mengantuk, tapi tidur terganggu sebab rasa sakit yang datang. Bila sakit, saya tekan remote yg dipasang ubat penahan sakit. Lega sikit, saya tidur, tapi saya perlu terus susukan baby, dgn bantuan  Hubby walau dalam keadaan terbaring dan sakit.. Tidak mengeluh, malah bersyukur sebab Allah kurniakan kesabaran yang tinggi pada saya!

11.56 malam, 26 Mac 2012, lahir lagi seorang puteri istimewa dalam hidup saya dan suami, yang pastinya memeriahkan hidup kami bersama si kakak Zarra Sophea.. 

 1st shot of her.. Thanks Mama, Abah, Abah & Mak mertuaku serta Tina yang sanggup datang hospital malam2 semata2 untuk bagi semangat & jadi saksi terawal 'anugerah Allah' ini..

7 comments:

  1. Nangis baca cite ni... Pengorbanan seorang ibu melahirkan... Alhamdulillah semua dh selamat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala iye ke kak? I'm touched! Thanks a lot.. Seriously kak, pengorbanan seorang ibu, hanya dpt dirasai oleh kaum wanita mcm kita.. Bersyukur kita dilahirkan sebagai wanita yg kuat, yg mampu merasai dan menanggung sakit bersalin, yg tak mgkin kaum lelaki mampu menghadapinya..:) anyway, I miss u!!!

      Delete
  2. ceaser jugak ke..takpe jnji selamat.sama je.betul ke ms jahit tu kena stapler?terbayang lak stapler besar gedabak kat opis nih.pastu rasa nglu kat perut..heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, dua2 nak keluar ikut tingkap.. apakan daya,syukur semua selamat.. zaf dgr je bunyi mcm stapler, ketak-ketak tp ntah apa la yg doktor tu buat kan..sbb skrg ni canggih, dr luar xde nmpk benang mcm lipan pun, halus je tmpt ceaser tu mcm ditampal dgn gam..ntah apa la diorang guna..sakit mmg sakit la, tp lepas 2 minggu dah ok dah..

      Delete
  3. macam lipan?seratus kali ngeri bila bygkan!huhu..betul..ayah yana pun operation kat hukm, tmpt dibelah tu tak nmpk ada benang langsung..mcm ada garisan je..dia jht dari dalam..takde kesan parut langsung..good kan.sekarang dah canggih ;) selamat berpantang..jgn lasak-lasak ;)

    ReplyDelete
  4. how much is your medical fees??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi elaine... it was abot RM3,700 -- 3 nights in the ward + c-sect procudure..

      Delete

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...